7. nap:
Ide írhatsz...
Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek
Gumiabroncs:
- Profilmélység legalább 1,6 mm, 75 cm kerékátmérő felett legalább 3 mm.
- Szerkezete lehet radiál, vagy diagonál.
- Összetétele szerint lehet: téli, nyári vagy négyévszakos.
- Személygépkocsin csak azonos szerkezetű abroncsot szabad használni.
- tengelyenként azonos összetételű abroncsot lehet használni.
- Téli abroncs: "M+S" felirat, valamint egy "hópehely" az oldalfalon. Profilmélység legalább 4 mm!
Lapos abroncs rendellenes kopása:

Túlfújt abroncs rendellenes kopása:

Hibás futóműbeállítás miatti rendellenes kopás:

Légnyomás ellenőrző rendszer visszajelzője. Amikor valamelyik kerék légnyomásértéke a tűréshatár alá esik, akkor a visszajelző jelez a műszerfalon:

a komolyabb légnyomásellenőrző már azt is meg tudja mondani, hogy melyik abroncs légnyomásértéke tér el a többiétől:

Lengéscsillapító:
- feladata, hogy a kerekeket az úthoz szorítsa. Ezzel javítva az út és a kerekek közötti kapcsolatot (a tapadást).
- ha meghibásodik, csökken a kerekeket a talajhoz szorító erő nagysága, ezzel pedig a jármű instabillá válik. A kanyarban beleng, megnövekszik a fékút, csökken a menetbiztonság.
Ajtó nincs rendesen bezárva:

Fő kezelőszervek:
- Gáz pedál: a jármű gyorsítására szolgál, jobb lábbal kezeljük.
- A gázpedállal lehet a motorba jutó üzemanyag mennyiségét növelni, és a kocsit gyorsítani.
- Üzemanyagtakarékosság érdekében a motor legnagyobb fordulatszámának 2/3 részénél kapcsoljuk a magasabb sebességi fokozatot, valamint a motor legnagyobb fordulatszámának 1/3 részénél kapcsoljuk az alacsonyabb fokozatot. Állandó tempóval haladjunk, a sebességhez igazodó lehető legmagasabb sebességi fokozatban.
- Ha elvesszük a gázpedálról a lábunkat, akkor az autót a motorja fogja lassítani (ez a motorfék) úgy, hogy az égőtérbe nem juttatunk üzemanyagot. Tehát motorfék üzemben a motor üzemanyagfogyasztása pillanatnyilag "0". Minél kisebb sebességi fokozatban haladunk, annál nagyobb lesz a motor fékező hatása, ha a gázpedálról elvesszük a lábunkat. Ezt használhatjuk a lejtőn lefelé haladó autó fékezésénél, így tudjuk kímélni az üzemi féket és elkerülhetjük a fék felmelegedését is.
- Fék pedál: a jármű lassítására illetve megállítására szolgál. Jobb lábbal kezeljük.
- Minél jobban nyomjuk, annál nagyobb lassulást fogunk elérni. Ha fékezés közben fémesen súrlódó hangot hallunk, akkor a fékbetétek elkoptak, azonnali cserére szorulnak.
- Üzemi fék ellenőrzése:
- ha a teljes pedálút 1/3 részénél a pedált nem lehet tovább nyomni, akkor jó a fék.
- ha a pedált a teljes pedálút 2/3 részéig tudjuk benyomni, akkor a fékbetétek kopóban vannak.
- ha a pedált ellenállás nélkül a padlóig be lehet nyomni, akkor valószínűleg tömítetlenség miatt elfolyt a fékfolyadék.
- ha a pedál ellenállása nem szilárd hanem rugalmas, akkor a fékszerkezet levegős.
- A fékpedál nyomásához szükséges erő kifejtésének csökkentése érdekében van az atuóban a vákuumos fékrásegítő.
- akkor működik ez a segédberendezés, ha a motor el van indítva. (Ha a motort nem indítjuk el, akkor nem termelődik a működéshez szükséges vákuum.)
- meghibásodása esetén a pedált nagyobb erővel kell nyomni, de a fék műdödésére nincs hatással a hiba.
- a fékezést a féklámpa jelzi a hátunk mögött közlekedők részére. Az összes féklámpa meghibásodás esetén tilos tovább közlekedni az autőval.
- alvázmosás után előfordulhat, hogy a kerékfékszerkezetbe jutó víz rondja a fék hatásosságát. A vizet lassú menetben történő kisebb fékezéssel hatásosan el lehet párologtatni.
Ha menet közben a visszajelző világít, akkor az a fékrendszer hibáját jelzi:

- A visszajelző jelezheti azt is,
- hogy a fékfolyadék tartályban a fékfolyadék szintje a minimális szint alá csökkent. Ez nem jelent feltételnül hibát, ugyanis a fékpofák kopása a fékfolyadék szintjének csökkenését eredményezi. Fékbetét csere esetén a fékfolyadék szintje újból visszaáll a normálisra.
- vagy azt, hogy a kézifék be van húzva. A kézifék kiengedése után (gomb benyomva tartása mellett a kézifékkart ütközésik le kell tolni) a lámpa elalszik. A kéziféknek az autót legalább 18 %-os emelkedőn vagy lejtőn meg rögzítve kell tartania a vezető távollétében is. A kézifék akkor működik jól, ha különösebb erőkifejtése nélkül maximu 3-6 kattanásnyit tudunk rajta "húzni".
a behúzott kéziféket jelzi vissza a következő lámpa is:

Csak kétkörös üzemi fékberendezést építenek az autókba, ami azt jelenti, hogy a két első és a két hátsó kereket külön fékkör fékezi. Bármelyik meghibásodása esetén az autót meg tudjuk állítani, de arra számítani kell, hogy a megálláshoz jóval több útra lesz szükségünk.
ABS: megakadályozza, hogy az autó kerekei blokkolóra (állóra) fékeződjenek intenzív fékezéskor vagy csúszós úton történő fékezéskor.
- működésekor a fékpedál "lüktetni" fog, ami természetesen nem hiba.
- meghibásodása esetén a műszerfalon a következő lámpa fog világítani, ami nem jelenti azt hogy a fék hatástalan lenne. Vigyázat, az autó fékezéskor megcsúszhat!:

- Tengelykapcsoló (Kuplung) pedál: működtetése a bal lábbal, elinduláskor, sebességváltáskor és megállás előtt. (40 km/h alatt kuplung-fék, 40 km/h felett fék-kuplung)
Világító és jelző berendezések:
Helyzetjelző: 5 w fényerőt adó, a jármű helyzetének megjelölésére szolgáló lámpa. Ha felkpacsoltuk, akkor a műszerfal világítás is bekapcsolódik. Ha menet közben meghibásodik, akkor a tompított fényszóróval helyettesíthető.

Tomopított fényszóró. Lakott területen belül éjszaka és rossz látási viszonyok között kell felkapcsolni. (éjszaka: esti szürkület kezdetétől a reggeli szürkület végéig terjedő időszak). Lakott területen kívül nappal is fel kell kapcsolni. A párban világító lámpák csak azonos színűek (fehér, vagy sárga) lehetnek.

Távolsági fényszóró. Csak lakott területen kívül használható, ha a többi közlekedőt nem vakítjuk el vele. (a vízi úton és a vasúton haladó jármű vezetőjét sem lehet elvakítani.)

Az autó terheltségi állpotától függően változik az első lámpák vetítési magassága. Ha az autó hátsó részét megterheljük, akkor az eleje megemelkedik, és a fényszórók vakítani fognak. Az fény lejebb állításához használhatjuk a fényszóró magasság állítót.
Irányjelző. Bekapcsolt irányjelző lámpa esetén a visszajelző percenként 60-120 között fog villogni és ugyanennyit fog kattogni. Ha valamelyik irányjelző lámpa kiég, akkor az oldalhoz tartozó visszajelző gyorsabban fog villogni és kattogni.
Izzó hibja esetén jelez a lámpa:

Motortípusok:
- Benzines motor. Működéséhez benzin és levegő keverékre van szükség, amit egy nagyfeszültségű villamos szikra gyújt be adott időpontban. Ha a motor hideg, akkor indításához több benzinre van szükség, amit manuálisan vagy autómatikusan működtetett dúsítóval (szivatóval) tudunk megoldani. A szivató a motor melegedésének arányában kapcsol ki (esetleg kapcsuljuk ki):

- ha a hideg motor beindult, akkor a lehető legrövidebb ideig járassuk alapjáraton, ezzel elkerülhtetjük a korrozív kopást. A hideg motornak rossz a kenése, csökken a teljesítménye és magas az üzemanyag fogyasztása. Terhelés alatt (menet közben) sokkal hamarabb eléri az üzemi hőfokot. (kb. 80-95 °C).
- Hideg motorral kímélő üzemmódban kell közlekedni, ami azt jelenti, hogy egyik fokozatban sem szabad tovább pörgetni a
- benzines motort 3000 fordulatnál.
- a desel motort 1800 fordulatnál.
- Diesel motor: működéséhez levegőre és gázolajra van szükség. A dugattyúk által összesűrített és felforrósodott levegőbe a rendszer gázolajat permetez, ami önmagától meggyullad. Minél több idő telik el a befecskendezés és az öngyulladás között, annál jobban kopog a diesel motor. A hideg diesel motor indításához a hengerteret elő kell melegíteni. Ehhez izzító berendezésre van szükség, melyenk működését jelzi vissza a lámpa. A motort csak akkor lehet (tudjuk) elindítani, ha a lámpa kialszik.

- koromszűrő berendezés eltömődését jelző lámpa: ha viágít, akkor megoldást jelenthet ha a motort egy ideig a szokásosnál magasabb fordulatszámon üzemeltetjük. Ha ez nem segít, akkor szervíz.

Hűtés:
A motor működése közben hőt termel. Ennek elvezetésére szolgál a hűtőradiátor. A hűtőfolyadék desztillált víz és fagyálló hűtőfolyadék keverékéből áll. Üzemi hőmérséklet kb. 80-95 °C között van. Üzemmeleg motor esetében nem szabad kinyitni a kiegyenlítő tartályt, mivel a kicsapódó gőz és forró víz égési sérülést okozhat.
- hűtőfolyadék szint ellenőrzése a kiegyenlítő tartályban. Hideg motor esetén a folyadék szintje legyen a MAX jelölésnél.
Motorolaj
- szint ellenőrzés a motorba nyúló szintellenőrző (nívó) pálcával. Az olajszintnek a MAX és MIN jelölés között kell lennie.
- ha a MIN jelzés alá csökken a szint, akkor csak ugyan azzal a minőségű olajjal lehet pótolni a hiányt, mint amilyen olaj a motorban van. (számWszám). Minél nagyobb a W előtti és utáni szám közötti különbség, annál szélesebb hőmérsékleti tartományban használható az olaj.
- a motorolaj cserét csak szakműhelyben szabad elvégezni, mivel a fáradt olajat össze kell gyűjteni a további hasznosítás miatt. Mérgező és környezetszennyező!
Ha a lámpa menet közben világít, akkor azonnal meg kell állni, és a motort le kell állítani. Ellenkező esetben a motor súlyosan károsodni fog.

Ha az olajszint az előírt minimum alá csökken, visszajelző lámpa jelzi:

Akkumulátor:
- hagyományos ólomsavas akkumulátor:
- a folyadék szintje (kénsav és desztillált víz keveréke) az ólomlemezek felett kb. 1-1,5 cm-rel.
- folydék utántöltés: csak desztillált vízzel!
- gondozásmentes akkumulátor:
- indikátor lámpa jelzi az akku töltöttségét.
- a rossz akkumulátor csak a kijelölt helyen szabad leadni. Mérgező és környezetszennyező.
Az üzemanyag megválasztása: csak a jármű gyártója által előírt minőségű üzemanyagot szabad használni.
- Benzin:
- Minél nagyobb az oktánszáma, annál ellenálóbb az öngyulladással szemben. A benzin öngyulladása a motor kopogását eredményezi.
- Általában E95 oktánszámú ólommentes benzint használunk. A nagyobb oktánszámú E98 vagy E100 használata nem fogja a motor teljesítményét növelni, viszont az utazás többe fog kerülni.
- Gázolaj:
- nyáron nyári, télen téi gázolajat kell használni.
- télen a gázolaj ledermed, és kb. -8 °C alatt kocsonyásodik.
- E85 bioetanol:
- csak a speciálisan átalakított benzines motorokhoz használható. Ellenkező esetben a motort tönkreteszi.
Ha az üzemanyag már csak kb. 50-80 kilóméterre elég:

A kipufogó tömítetlensége, a motor kopása.
- ha a motor beindítása után nagy hangot hallunk, akkor valószínűleg egyel több lyuk van a kelleténél a kipufogón.
- a repedt, lyukas kipufogót meg kell javíttatni, mivel a kipufogás nagy zajt kelt, valamint az utastérbe jutó gázok mérgezést okozhatnak.
- szénmonoxid mérgezés jelei: hányinger, fejfájás, eszméletvesztés, halál.
- a kipufogó füst normál esetben szintelen.
- télen a fehéres füst normális. (gőz)
- erősen fehér füstfelhő: motorhiba. Álljunk meg, és kérjünk mentést.
- a benzines motor kipufogóján kifolyó víz szintén normális (kondenzvíz)
- kékes füst jelzi, hogy a motor kopott, és az égőtérbe már nagyobb mennyiségű motorolaj jut. Környezetvédelmi szempontból a jármű nem fog megfelelni a műszaki vizsgán.
Katalizátor:
- a motor működése során termelt káros anyagokat szűri meg.
- magas hőmérsékleten működik (800 °C is lehet), tehát üzem meleg motor esetén figyelmesen keressünk parkolóhelyet. (magas fűben megállva előfordulhat, hogy az autó kigyullad).
- a katalizátoros autót betolással nem szabad beindítani.
A katalizátor meghibásodását vagy motorhibát jelző ellenőrző lámpa:
