3. nap

Ide írhatsz...

Besorolás, bekanyarodás

A bekanyarodási szándékot irányjelzővel kell jelezni. Bekanyarodás előtt az előjelző nyilak, és a "besorolás rendjét jelző tábla" útmutatása alpján kell a továbbhaladási iránynak megfelelő forgalmi sávba besorolni. Előjelző nyilak és tábla hiányában jobbra kanyarodáshoz az út jobb szélére, balra kanyarodáshoz a felezővonal mellé kell besorolni. 

Ha közúti jelzésből más nem következik, akkor jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni úgy, hogy minden esetben a menetirány szerinti jobb oldalra kell érkezni.

Jobbra és balra bekanyarodó járművel egyaránt elsőbbséget kell adni a gyalogosoknak, ha azon az úton haladnak át, amelyikre járművünkkel kanyarodunk. (kijelölt gyalgos átkelőhely hiányában is!)

Jobbra kanyarodás előtt elsőbbséget kell adni:

  • az út jobb szélén közlekedők részére:
  • nyitott kerékpársávot igénybe kell venni a jobbra kanyarodáshoz,
  • zárt kerékpársávra nem szabad ráhajtani.
  • ha a buszsáv a jobb oldalon van, akkor a jobbra kanyarodást a buszsáv igénybevételével kell végrehajtani úgy, hogy a buszsávra történő ráhajtás előtt elsőbbséget kell adni az autóbusz részére.
  • kerékpár úton haladó járművek részére.
  • a jobb oldalon levő villamospályán haladó villamosnak. 
  • ha nem jön a közelben villamos, akkor a villamos pálya igénybevételével kell a jobbra kanyarodást megoldani.
  • ha a besorolással a villamos forgalmat zavarjuk, akkor a villamos elhaladásához szükséges hely szabadon hagyásával csak a villamos pálya mellől kanyarodhatunk jobbra.

Balra kanyarodás előtt elsőbbséget kell adni: 

  • a szemből érkező és egyenesen továbbhaladó, vagy jobbra kis ívben bekanyarodó jármű részére.
  • az aznos irányból érkező jármű részére. (ez általában csak a villamos lehet, mivel balra kanyarodás előtt a felezővonal mellé kell besorolni, és a balra kanyarodó mellett tilos balról elhaladni.)
  • az út bal oldalán haladó járművek részére (kerékpársáv, kerékpár út,)

Balra kanyarodás egyirányú forgalmú úton:

  • bekanyarodás előtt a bal oldali járdaszegély mellé kell besorolni.
  • ha a bal oldalon buszsáv vagy kerékpár sáv van ahol ellenkező irányból jönnek a járművek, a besoroláskor ezeket a sávokat figyelmen kell hagyni. (ne álljunk rá a szemből jövő busz vagy kerékpáros sávjára).

Balra kanyarodás villamos pályával ellátott úttesten:

  • elsőbbséget kell adni az azonos irányból, és a szemből érkező villamosnak is.
  • ha a besorolással a villamos forgalmat zavarjuk, akkor a bekanyarodást a villamos pálya mellől kell végrehajtani, kivéve ha útburkolati jel a villamos pályára vezeti az egyéb járművek forgalmát.
  • ha a besorolással nem zavarjuk a villamos fogalmat, akkor bátran igénybe lehet venni a besorolosához a villamos pályát. (kivéve az útburkolati jelekkel megjelölt párhuzamos közlekedésre alkalmas utat)

Bekanyarodás előtt:

  • mielőtt a balra kanyarodást megkezdenénk, (a párhuzamos közlekedésre NEM alkalmas úton) meg kell győződni arról, hogy járművünket nem kívánják-e megelőzni! Az előzést végrehajtóé az elsőbbség.
  • jobbra kis ívben történő kanyarodás előtt nem csak a balról jövőnek kell elsőbbséget adni, hanem a védett úton (főúton) előzést végrehajtó járműnek is!

Balra kanyarodó járművek egymást megkerülve kanyarodhatnak balra. Széles úton, kölcsönös megegyezéssel lehetőség van az un. érintőleges kanyarodásra is. (figyelni kell a szemből takarásban levőre!). Lakott területen kívüli főútvonalon kerékpározva, a balra kanyarodást úgy kell megoldani, hogy leszállunk a kerékpárról, és áttoljuk az út túloldalára a bringát. Kerékpárral lakott területen kívüli főútvonalon a felezővonal mellé sorolva tilos balra kanyarodni.

Kanyarodó főútvonal elhagyása:

  • a kanyarodó főútat elhagyó jármű köteles elsőbbséget adni a kanyarodó főúton továbbhaladó jármű részére.
  • a kanyarodó főutat jobbra elhagyó előnyt élvez a kanyarodó főutat balra elhagyó járművel szemben.
  • a kanyarodó főutat elhagyó jármű köteles irányjelzőt használni.

Ráhajtás kanyarodó főútra:

  • a kanyarodó főútvonalba becsatlakozó utakon érkező járművek között a jobb-kéz szabály dönti el a továbbhaladás sorrendjét. (jobb-kéz szabályt elsőbbséget szabályozó közúti jelzések hiányában alkalmazunk úgy, hogy elősbbséget adunk a jobbról jövő jármű részére.)
  • a kanyarodó főútra ráhajtó is köteles irányjelző használni.


Kitérés, kikerülés

A szemben közlekedő járművek egymás melletti biztonságos elhaladását a megfelelő oldaltávolság teszi lehetővé. Ha az út nem elég széles, a biztonságos oldaltávolság megtartásához szükség van arra, hogy mindkét irányból haladó az úttest jobb szélére húzódjon.

Ha az út már túl keskeny ahhoz, hogy lehúzódással tovább tudjunk haladni, akkor meg kell állni. Annak kell visszatolatni, aki könnyebben meg tudja tenni, vagy akinek kevesebbet kell tolatnia.

Az úton lévő akadály kikerülése előtt elsőbbséget kell adni a szemből jövő részére. Ha a továbbhaladást jelzőlámpa irányítja, akkor annak megfelelően kell eljárni. Az út közepén levő akadály mellett célszerű jobbról elhaladni, amennyiben van elég hely a manőver végrehajtásához. (kivéve, ha az akadályon kikerülési irányt mutató jelzőtábla van). Parkoló járművek melletti elhaladáskor legalább egy ajtónyitásnyi oldaltávolságot kell tartani. Az úttest szélén álló iskolabusz (gyermekeket szállító autóbusz) mellett tilos elhaladni a párhuzamos közlekedésre NEM alkalmas úton, ha a busz működteti a vészvillogóját. (bízzunk benne, hogy ebben az esetben nem a jármű meghibásodását jelzi a vészvillogó).

Az olyan jármű mellett, amelyik besorolt a felezővonal mellé, és irányjelzővel jelzi balra kanyarodási szándékát, megfelelő hely esetén csak jobbról szabad elhaladni.

Olyan villamos megállóhelyen, ahol az utasoknak nincs kiépítve külön járdasziget, tilos a megállóban álló villamos mellett elhaladni.


Előzés

Az előzés nem kötelező, csak lehetőség! Az előzés az egyik legveszélyesebb forgalmi művelet, un. kettős partner manőver. 

Előzni tilos tábla:

  • gépjárművel meg lehet előzni az egy nyomon haladókat, a lovas kocsit és a kézikocsit.
  • minden járművel meg lehet előzni az úttest közepén haladó villamost.
  • tiltja a jobbró történő elzést is.
  • Záróvonal:
  • önmagában is tiltja az előzést,
  • ha mellette terelővonal is van, akkor a záróvonal a terelővonal felöl átléphető.
    Előzni akkor szabad, ha :
  • a szemből jövőt nem fogjuk zavarni,
  • mögöttem nem kezdték meg az előzést
  • az előttem haladó nem jelzett elzési szándékot
  • Oldalt - megfelelő oldaltávolságot tudunk tartani (egy nyomon haladók mellett legalább egy autó szélességnyi, egyéb jármű esetben kb. 1 méter)
  • Vissza - a visszatérés a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül történik (ha a belős tükörben megjelenik a megelőzött jármű, akkor térhetünk vissza a jobb oldalra)

  • Az előzés megkezdése előtt a következőket kell végiggondolni:
  • Szabad-e előzni?
  • Érdemes-e előzni?
  • Út, időjárási és látási viszonyok lehetővé teszik az előzést?
  • Távolság és sebesség becslés, (a szemből jövő jármű sebességét és távolságát kell megbecsülni)
  • Erőtartalék (legalább egy sebességi fokozat visszakapcsolása)

  • Az előzési út hosszának legalább a dupláját kell belátni ahhoz, hogy a manőver biztonságosan végrehajtható legyen. Az előzés biztonságos végrehajtásához az előzést végrehajtó és a megelőzött jármű között legalább 15-20 km/h sebességkülönbségre van szükség.

TILOS előzni:

  • ha az előttünk haladó a megengedett legnagyobb sebességet megközelítő sebességgel halad,
  • ha az előírt oldaltávolságot nem lehet megtartani,
  • kijelölt gyalogos átkelőhelyen és közvetlenül a gyalogos átkelőhely előtt,
  • a megkülönböztető jelzéseit együttesen használó gépkocsit,
  • be nem látható útkanyarulatban és bukkanóban,
  • útkereszteződésben, kivéve:
  • egy nyomon haladók előzése gépjárművel,
  • lámpás forgalomirányítás esetén, ha az előzés nem jár a menetirány szerinti bal oldal igénybevételével,
  • ha elsőbbségünket tábla jelzi, (főútvonal, védett útvonal)
  • a balra kanyarodót, aki a felezővonal mellé sorolt, és irányjelzővel jelzi balra kanyarodási szándékát. (csak jobbról szabad mellette elhaladni, ha az előzést nem tiltja tábla!)
  • vasúti átjáróban, kivéve:
  • az egy nyomon haladók előzése gépjárművel.
  • olyan villamos-megállóhely előtt, ahol az utsok fel és leszállásához nincs kiépítve járda. Itt meg kell állni a villamos mögött (ha bent áll a megállóban) és továbbhaladni csak akkor szabad, ha a villamos elindult.

Vasúti átjáró

A vasúti átjáróban minden esetben kötelző a körültekintés!

Áthaladás az átjáróban:

  • folyamatosan, legalább 5 km/h átlagsebességgel,
  • akkor szabad az átjáróra hajtani, 
  • ha a folyamatos áthaladás biztosított (nincs fogalmi akadály)
  • meggyőződtünk arról, hogy vasúti jármű egyik irányból sem közeledik.
  • ha a jármű a vasúti átjáróban elakad, mindenképpen el kell távolítani a sinekről. Amennyiben nem tudjuk megoldani, hívjuk a rendőrséget. Az elakadt jármű eltávolításához mindenkinek kötelező segíteni!

Biztosítatlan átjáró:

  • ha nem látható be az átjáró mindkét irányból rendesen, akkor az átjáró előtt meg kell állni, és megállással kell meggyőződni arról, hogy nem közeledik vasúti jármű.

STOP tábla az átjáróban:

  • a megállás helyét jelző vonal és STOP felirat előtt kell megállni.
  • ha nincs ilyen, vagy nem látható, akkor a tábla előtt kell megállni.

Fényjelzővel biztosított vasúti átjáró:

  • a villogó fehér jelzés azt jelenti, hogy működik a biztosító berendezés. Áthaladás csak fokozott óvatossággal, és körültekintés után.
  • a piros jelzés azt jelenti, hogy meg kell állni, mivel vasúti jármű jön. Áthaladás tilos.
  • ha a fényjelző nem működik (se fehéret, se pirosat nem mutat), az átjáróra hajtás előtt meg kell állni, és így kell meggyőződni arról, hogy nem jön vasúti jármű.

Sorompóval biztosított vasúti átjáró:

  • áthaladni csak akkor szabad, ha a sorompó rudak teljesen nyitott véghelyeztben állnak. 
  • leengedett félsorompó esetén tilos az áthaladás. (a sorompó rudakat kikerülve is!)

Kombinált vasúti átjáró: (sorompó + fénysorompó):

  • áthaladni akkor szabad, ha a fényjelző fehéren villog, és a sorompó rudak teljesen nyitott véghelyeztben állnak.
  • üzemzavar esetén (a biztosító berendezések eltérő jelzést adnak) meg kell állni az átjáróra hajtás előtt, és így kell meggyőződni arról, hogy nem jön vasúti jármű.

Ha a vasúti átjáró veszélyt jelző táblájával együtt sebességkorlátozó táblát is elhelyeztek, akkor a sebességkorlátozás a veszélyt jelző táblától, a vasúti átjáró kezdetéig tart. Egyéb esetben a megengedett legnagyobb sebességgel is meg lehet közelíteni az átjárót, ha a biztosító berendezések szabad utat jeleznek, körültekintéssel meggyőződtünk arról, hogy nem közeledik vasúti jármű, a kiegészítő hangjelző berendezés nem ad hangot, és a folyamatos áthaladás biztosított. 

TILOS a vasúti árjáróban:

  • megállni (előtte és utána 30 méteres távolságon belül is!)
  • megfordulni
  • tolatni
  • előzni (kivéve az egy nyomon haladókat gépjárművel)
© 2017 Saáry Zoltán. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el