7. nap:

Ide írhatsz...

Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek

Gumiabroncs: 

  • Profilmélység legalább 1,6 mm, 75 cm kerékátmérő felett legalább 3 mm.
  • Szerkezete lehet radiál, vagy diagonál. 
  • Összetétele szerint lehet: téli, nyári vagy négyévszakos. 
  • Személygépkocsin csak azonos szerkezetű abroncsot szabad használni.
  • tengelyenként azonos összetételű abroncsot lehet használni.
  • Téli abroncs: "M+S" felirat, valamint egy "hópehely" az oldalfalon. Profilmélység legalább 4 mm!

Lapos abroncs rendellenes kopása:

Túlfújt abroncs rendellenes kopása:

Hibás futóműbeállítás miatti rendellenes kopás:

Légnyomás ellenőrző rendszer visszajelzője. Amikor valamelyik kerék légnyomásértéke a tűréshatár alá esik, akkor a visszajelző jelez a műszerfalon:

a komolyabb légnyomásellenőrző már azt is meg tudja mondani, hogy melyik abroncs légnyomásértéke tér el a többiétől:

Lengéscsillapító:

  • feladata, hogy a kerekeket az úthoz szorítsa. Ezzel javítva az út és a kerekek közötti kapcsolatot (a tapadást).
  • ha meghibásodik, csökken a kerekeket a talajhoz szorító erő nagysága, ezzel pedig a jármű instabillá válik. A kanyarban beleng, megnövekszik a fékút, csökken a menetbiztonság.

Ajtó nincs rendesen bezárva:

Fő kezelőszervek: 

  • Gáz pedál: a jármű gyorsítására szolgál, jobb lábbal kezeljük. 
  • A gázpedállal lehet a motorba jutó üzemanyag mennyiségét növelni, és a kocsit gyorsítani.
  • Üzemanyagtakarékosság érdekében a motor legnagyobb fordulatszámának 2/3 részénél kapcsoljuk a magasabb sebességi fokozatot, valamint a motor legnagyobb fordulatszámának 1/3 részénél kapcsoljuk az alacsonyabb fokozatot. Állandó tempóval haladjunk, a sebességhez igazodó lehető legmagasabb sebességi fokozatban. 
  • Ha elvesszük a gázpedálról a lábunkat, akkor az autót a motorja fogja lassítani (ez a motorfék) úgy, hogy az égőtérbe nem juttatunk üzemanyagot. Tehát motorfék üzemben a motor üzemanyagfogyasztása pillanatnyilag "0". Minél kisebb sebességi fokozatban haladunk, annál nagyobb lesz a motor fékező hatása, ha a gázpedálról elvesszük a lábunkat. Ezt használhatjuk a lejtőn lefelé haladó autó fékezésénél, így tudjuk kímélni az üzemi féket és elkerülhetjük a fék felmelegedését is.
  • Fék pedál: a jármű lassítására illetve megállítására szolgál. Jobb lábbal kezeljük. 
  • Minél jobban nyomjuk, annál nagyobb lassulást fogunk elérni. Ha fékezés közben fémesen súrlódó hangot hallunk, akkor a fékbetétek elkoptak, azonnali cserére szorulnak.
  • Üzemi fék ellenőrzése:
  • ha a teljes pedálút 1/3 részénél a pedált nem lehet tovább nyomni, akkor jó a fék.
  • ha a pedált a teljes pedálút 2/3 részéig tudjuk benyomni, akkor a fékbetétek kopóban vannak.
  • ha a pedált ellenállás nélkül a padlóig be lehet nyomni, akkor valószínűleg tömítetlenség miatt elfolyt a fékfolyadék.
  • ha a pedál ellenállása nem szilárd hanem rugalmas, akkor a fékszerkezet levegős.
  • A fékpedál nyomásához szükséges erő kifejtésének csökkentése érdekében van az atuóban a vákuumos fékrásegítő.
  • akkor működik ez a segédberendezés, ha a motor el van indítva. (Ha a motort nem indítjuk el, akkor nem termelődik a működéshez szükséges vákuum.)
  • meghibásodása esetén a pedált nagyobb erővel kell nyomni, de a fék műdödésére nincs hatással a hiba.
  • a fékezést a féklámpa jelzi a hátunk mögött közlekedők részére. Az összes féklámpa meghibásodás esetén tilos tovább közlekedni az autőval.
  • alvázmosás után előfordulhat, hogy a kerékfékszerkezetbe jutó víz rondja a fék hatásosságát. A vizet lassú menetben történő kisebb fékezéssel hatásosan el lehet párologtatni.

Ha menet közben a visszajelző világít, akkor az a fékrendszer hibáját jelzi:

  • A visszajelző jelezheti azt is, 
  • hogy a fékfolyadék tartályban a fékfolyadék szintje a minimális szint alá csökkent. Ez nem jelent feltételnül hibát, ugyanis a fékpofák kopása a fékfolyadék szintjének csökkenését eredményezi. Fékbetét csere esetén a fékfolyadék szintje újból visszaáll a normálisra. 
  • vagy azt, hogy a kézifék be van húzva. A kézifék kiengedése után (gomb benyomva tartása mellett a kézifékkart ütközésik le kell tolni) a lámpa elalszik. A kéziféknek az autót legalább 18 %-os emelkedőn vagy lejtőn meg rögzítve kell tartania a vezető távollétében is. A kézifék akkor működik jól, ha különösebb erőkifejtése nélkül maximu 3-6 kattanásnyit tudunk rajta "húzni".

a behúzott kéziféket jelzi vissza a következő lámpa is:

Csak kétkörös üzemi fékberendezést építenek az autókba, ami azt jelenti, hogy a két első és a két hátsó kereket külön fékkör fékezi. Bármelyik meghibásodása esetén az autót meg tudjuk állítani, de arra számítani kell, hogy a megálláshoz jóval több útra lesz szükségünk.

ABS: megakadályozza, hogy az autó kerekei blokkolóra (állóra) fékeződjenek intenzív fékezéskor vagy csúszós úton történő fékezéskor.

  • működésekor a fékpedál "lüktetni" fog, ami természetesen nem hiba.
  • meghibásodása esetén a műszerfalon a következő lámpa fog világítani, ami nem jelenti azt hogy a fék hatástalan lenne. Vigyázat, az autó fékezéskor megcsúszhat!:
  • Tengelykapcsoló (Kuplung) pedál: működtetése a bal lábbal, elinduláskor, sebességváltáskor és megállás előtt. (40 km/h alatt kuplung-fék, 40 km/h felett fék-kuplung)

Világító és jelző berendezések:

Helyzetjelző: 5 w fényerőt adó, a jármű helyzetének megjelölésére szolgáló lámpa. Ha felkpacsoltuk, akkor a műszerfal világítás is bekapcsolódik. Ha menet közben meghibásodik, akkor a tompított fényszóróval helyettesíthető.

Tomopított fényszóró. Lakott területen belül éjszaka és rossz látási viszonyok között kell felkapcsolni. (éjszaka: esti szürkület kezdetétől a reggeli szürkület végéig terjedő időszak). Lakott területen kívül nappal is fel kell kapcsolni. A párban világító lámpák csak azonos színűek (fehér, vagy sárga) lehetnek.

Távolsági fényszóró. Csak lakott területen kívül használható, ha a többi közlekedőt nem vakítjuk el vele. (a vízi úton és a vasúton haladó jármű vezetőjét sem lehet elvakítani.) 

Az autó terheltségi állpotától függően változik az első lámpák vetítési magassága. Ha az autó hátsó részét megterheljük, akkor az eleje megemelkedik, és a fényszórók vakítani fognak. Az fény lejebb állításához használhatjuk a fényszóró magasság állítót.

Irányjelző. Bekapcsolt irányjelző lámpa esetén a visszajelző percenként 60-120 között fog villogni és ugyanennyit fog kattogni. Ha valamelyik irányjelző lámpa kiég, akkor az oldalhoz tartozó visszajelző gyorsabban fog villogni és kattogni.

Izzó hibja esetén jelez a lámpa:

Motortípusok:

  • Benzines motor. Működéséhez benzin és levegő keverékre van szükség, amit egy nagyfeszültségű villamos szikra gyújt be adott időpontban. Ha a motor hideg, akkor indításához több benzinre van szükség, amit manuálisan vagy autómatikusan működtetett dúsítóval (szivatóval) tudunk megoldani. A szivató a motor melegedésének arányában kapcsol ki (esetleg kapcsuljuk ki):
  • ha a hideg motor beindult, akkor a lehető legrövidebb ideig járassuk alapjáraton, ezzel elkerülhtetjük a korrozív kopást. A hideg motornak rossz a kenése, csökken a teljesítménye és magas az üzemanyag fogyasztása. Terhelés alatt (menet közben) sokkal hamarabb eléri az üzemi hőfokot. (kb. 80-95 °C). 
  • Hideg motorral kímélő üzemmódban kell közlekedni, ami azt jelenti, hogy egyik fokozatban sem szabad tovább pörgetni a 
  • benzines motort 3000 fordulatnál.
  • a desel motort 1800 fordulatnál.
  • Diesel motor: működéséhez levegőre és gázolajra van szükség. A dugattyúk által összesűrített és felforrósodott levegőbe a rendszer gázolajat permetez, ami önmagától meggyullad. Minél több idő telik el a befecskendezés és az öngyulladás között, annál jobban kopog a diesel motor. A hideg diesel motor indításához a hengerteret elő kell melegíteni. Ehhez izzító berendezésre van szükség, melyenk működését jelzi vissza a lámpa. A motort csak akkor lehet (tudjuk) elindítani, ha a lámpa kialszik.
  • koromszűrő berendezés eltömődését jelző lámpa: ha viágít, akkor megoldást jelenthet ha a motort egy ideig a szokásosnál magasabb fordulatszámon üzemeltetjük. Ha ez nem segít, akkor szervíz.

Hűtés: 

A motor működése közben hőt termel. Ennek elvezetésére szolgál a hűtőradiátor. A hűtőfolyadék desztillált víz és fagyálló hűtőfolyadék keverékéből áll. Üzemi hőmérséklet kb. 80-95 °C között van. Üzemmeleg motor esetében nem szabad kinyitni a kiegyenlítő tartályt, mivel a kicsapódó gőz és forró víz égési sérülést okozhat. 

  • hűtőfolyadék szint ellenőrzése a kiegyenlítő tartályban. Hideg motor esetén a folyadék szintje legyen a MAX jelölésnél.

Motorolaj 

  • szint ellenőrzés a motorba nyúló szintellenőrző (nívó) pálcával. Az olajszintnek a MAX és MIN jelölés között kell lennie. 
  • ha a MIN jelzés alá csökken a szint, akkor csak ugyan azzal a minőségű olajjal lehet pótolni a hiányt, mint amilyen olaj a motorban van. (számWszám). Minél nagyobb a W előtti és utáni szám közötti különbség, annál szélesebb hőmérsékleti tartományban használható az olaj.
  • a motorolaj cserét csak szakműhelyben szabad elvégezni, mivel a fáradt olajat össze kell gyűjteni a további hasznosítás miatt. Mérgező és környezetszennyező!

Ha a lámpa menet közben világít, akkor azonnal meg kell állni, és a motort le kell állítani. Ellenkező esetben a motor súlyosan károsodni fog.

Ha az olajszint az előírt minimum alá csökken, visszajelző lámpa jelzi:

Akkumulátor: 

  • hagyományos ólomsavas akkumulátor:
  • a folyadék szintje (kénsav és desztillált víz keveréke) az ólomlemezek felett kb. 1-1,5 cm-rel.
  • folydék utántöltés: csak desztillált vízzel!
  • gondozásmentes akkumulátor:
  • indikátor lámpa jelzi az akku töltöttségét.
  • a rossz akkumulátor csak a kijelölt helyen szabad leadni. Mérgező és környezetszennyező.

Az üzemanyag megválasztása: csak a jármű gyártója által előírt minőségű üzemanyagot szabad használni.

  • Benzin:
  • Minél nagyobb az oktánszáma, annál ellenálóbb az öngyulladással szemben. A benzin öngyulladása a motor kopogását eredményezi. 
  • Általában E95 oktánszámú ólommentes benzint használunk. A nagyobb oktánszámú E98 vagy E100 használata nem fogja a motor teljesítményét növelni, viszont az utazás többe fog kerülni.
  • Gázolaj:
  • nyáron nyári, télen téi gázolajat kell használni.
  • télen a gázolaj ledermed, és kb. -8 °C alatt kocsonyásodik.
  • E85 bioetanol:
  • csak a speciálisan átalakított benzines motorokhoz használható. Ellenkező esetben a motort tönkreteszi.

Ha az üzemanyag már csak kb. 50-80 kilóméterre elég:

A kipufogó tömítetlensége, a motor kopása.

  • ha a motor beindítása után nagy hangot hallunk, akkor valószínűleg egyel több lyuk van a kelleténél a kipufogón.
  • a repedt, lyukas kipufogót meg kell javíttatni, mivel a kipufogás nagy zajt kelt, valamint az utastérbe jutó gázok mérgezést okozhatnak.
  • szénmonoxid mérgezés jelei: hányinger, fejfájás, eszméletvesztés, halál.
  • a kipufogó füst normál esetben szintelen.
  • télen a fehéres füst normális. (gőz)
  • erősen fehér füstfelhő: motorhiba. Álljunk meg, és kérjünk mentést.
  • a benzines motor kipufogóján kifolyó víz szintén normális (kondenzvíz)
  • kékes füst jelzi, hogy a motor kopott, és az égőtérbe már nagyobb mennyiségű motorolaj jut. Környezetvédelmi szempontból a jármű nem fog megfelelni a műszaki vizsgán.

Katalizátor:

  • a motor működése során termelt káros anyagokat szűri meg.
  • magas hőmérsékleten működik (800 °C is lehet), tehát üzem meleg motor esetén figyelmesen keressünk parkolóhelyet. (magas fűben megállva előfordulhat, hogy az autó kigyullad).
  • a katalizátoros autót betolással nem szabad beindítani.

A katalizátor meghibásodását vagy motorhibát jelző ellenőrző lámpa:

© 2017 Saáry Zoltán. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el