4. nap

Ide írhatsz...

Párhuzamos közlekedés

Párhuamos közlekedésre alkalmas út: 

  • Több sávon lehet egymás mellett azonos irányban haladni. 
  • Alapszabály a jobbra tartási kötelezettség, vagyis az előzés és kikerülés esetét kivéve, minden járművel a jobb szélső sávban kell folyamatosan haladni. 
  • Folyamatos előzéses menőver (több jármű egyszerre történő előzése) esetén csak a sávváltást kell irányjelzővel jelezni.
  • Az előzés befejezése után (amennyiben lehetséges) vissza kell térni a külső sávba. 
  • Gyér forgalom esetén a gyorsabb előrehaladás miatt lehet sávot változtatni, de ezt kis távolságon belül ismételgetni tilos. (szlalomozás tilalma)
  • Csúcsforgalomban csak a bekanyarodáshoz illetőleg a megfordulához való felkészülés érdekében szabad sávot változtatni.
  • Ha valamelyik forgalmi sáv megszűnik mindig annak van elsőbbsége, aki irányváltoztatás (sávváltás) nélkül tudja tovább folytani útját. Ha mindkét sáv megszűnik, akkor a jobb oldalon haladó mehet tovább először.
  • Forgalmi torlódás baleset miatt: a külső sávban haladók az út jobb szélére, a belső sávban haladók az út közepe félé húzódjanak, így lehet biztosítani a megkülönböztető jelzéseket használó gépkocsik célbajutását.
  • Váltakozó irányú forgalom: abban a sávban lehet a lámpa felé haladni, amelyik felett lefelé mutató zöld nyil látható. Amelyik sáv felett piros X látható, abban nem szabad a lámpa felé haladni, mert abban szemből fognak jönni. Ha a lámpa lefelé ferdén sárgán villogó jelzést ad, akkor a sávot haladéktalanul el kell hagyni a jelzett irányban.

Jobbra tartás a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton:

  • kerékpársáv: csak a nyitottra szabad ráhajtani, a zártra nem.
  • kapaszkodó sáv:
  • a kötelező legkisebb sebességnél lassabban haladóknak kell ráhajtani, vagy azoknak, akik lakott területen 40 km/h, lakott területen kívül 70 km/h sebességnél lassabban képesek csak haladni.
  • autóbusz forgalmi sáv: a menetrend szerint közlekedő autóbusz, trolibusz és villamos részére fenntartott különleges forgalmi sáv.
  • az autóbusz forgalom zavarása nélkül közlekedhet még rajta:
  • a megkülönböztető fényjezést adó készülékkel felszerelt
  • mentő, rendőrség, túzoltóság, katasztrófa védelem és a betegszállító gépkocsi.
  • a személytaxi, a kétkerekű segédmotoros kerékpár,  és a kétkerekű motorkerékpár.
  • 20 - 06 óra között a kommunális szemét szállítását végző gépkocsi,
  • valamint a jobbra kanyarodó.
  • ha a busszáv az út jobb oldalán van, és külön jelzés lehetővé teszi, akkor a kerékpáros.

A párhuzamos közlekedés sajátossága lakott területen belül:

  • látható útburkolati jelek esetén, ha a mögöttünk gyorsabban haladót nem akadályozzuk, gépjárművel
  • a belső sávban is haladhatunk.
  • az előzés befejezése után nem vagyunk kötelesek visszatérni a külső sávba.
  • nem látható sávelválasztók esetén csak az út jobb szélén haladhatunk (az előzés befejezése után vissza kell térni a külső sávba.

Párhuzamos közlekedés kettőnél több forgalmi sáv esetén:

  • A külső két sávban bármilyen járművel lehet folyamatosan közlekedni, azonban a harmadik és összes többi belső sávra (a bekanyarodáshoz vagy megforduláshoz való felkészülés esetét kivéve) csak személygépkocsival és motorkerékpárral szabad ráhajtani.
  • Baleset miatti forgalmi torlódás esetén a külső két sávból jobbra, az összes többiből az út közepe felé kell húzódni.

Tilalmak, korlátozások:

  • csak gépjárművel szabad elhaladni azonos forgalmi sávon belül az egy nyomon haladó járművek mellett.
  • a kijelölt gyalogos átkelőhely előtt álló vagy lassító jármű mellett tilos elhaladni. (sem szemből, sem azonos irányból!)
  • a hóeltakarítás végző járművek mellett tilos elhaladni.

Közlekedés villamos pályával ellátott úttesten

A nyílt villamos pályára csak akkor szabad ráhajtani, ha a villamost kellő távolságból lehet észlelni. 

  • Tilos ráhajtani a villamos pályára az útburkolati jelekkel megjelölt párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, kivéve ha kifejezetten rávezetik az egyéb járművek forgalmát a sinekre.
  • Átmenetileg is tilos ráhajtani a szemből jövő villamos vágányára.

Villamos megállóhelynél fokozott óvatossággal kell közlekedni, mivel a gyalogosok a megállóhely teljes szélességében átmehetnek az úton a megállóhelyhez közelebb eső járdára. (itt nincs elsőbbségük a járművekkel szemben!)

Olyan megállóhelynél, ahol nincs kiépített járdasziget az utasok számára (az útra szállnak le, és onnan szállnak fel a villamosra), a megállóhely előtt meg kell állni, ha a villamos benn áll a megállóban. Elindulni csak akkor szabad, ha a villamos már elindult.

A villamos pótló autóbusz közlekedhet a villamos pályán, megállhat a járdasziget bal oldalán is. De ez a jármű akkor is csak egy autóbusz.

Mivel a villamos is a járművek családjába tartozik (gépjárműnek nem minősülő jármű), az elsőbbséget szabályozó jelzések ("Elsőbbségadás kötelező", "ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező!", jelzőlámpa, rendőri karjelzés) rá is vonatkoznak. Ugyancsak érvényes a kanyarodási szabály a villamosra is.

Jobbra kanyarodó járművel az út jobb oldalán levő villamos pályára rá szabad hajtani, ha előzőleg meggyőződtünk arról, hogy ezzel a villamos forgalmat nem zavarjuk. Ebben az esetben a jobbra kanyarodást a villamos pályáról végre lehet hajtani. Ha a villamos pályára való ráhajtással a villamos forgalmat zavarnánk, akkor a pálya mellett meg kell állni (a villamos elhaladásához szükséges hely szabadon hagyása mellett), és a villamos elhaladása után a sinek mellől lehet végrehajtani a jobbra kanyarodást.

Külön elsőbbsége a villamosnak:

  • egyenrangú útkereszteződésben akkor is elsőbbsége van, ha balról érkezik.
  • a körforgalmat keresztező villamosnak elsőbbsége van a körforgalomban haladó járművekkel szemben is.

Útkereszteződés

Két vagy több út azonos szintbeli találkozása, egymásba fonódása, elágazása.

Az útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy elsőbbségadási kötelezettségünknek eleget tudjunk tenni, és sebességünkkel az elsőbbséggel rendelkezőt ne tévesszük meg. 

Ha az útkereszteződésben áthaladó járművek nem keresztezik egymás útjár, akkor elsőbbségadási helyzet nem alakul ki. Ebben az esetben a járművek egyszerre, egymástól függetlenül haladhatnak tovább.

Az útkereszteződésbe akkor szabad behajtani, ha azt a szabad jelzés időtartama alatt el is tudjuk hagyni. Aki bennragad, az a tilos jelzésen áthaladó járműnek minősül. (8 büntetőpont + 100000 Ft. pénzbüntetés)


A forgalomirányítás hierarchiája:

  1. rendőr
  2. lámpa
  3. tábla
  4. jobb-kéz szabály
  5. kanyarodási szabály

Rendőri irányítás: 

  • a rendőr kinyújtott karjaira párhuzamos irányból érkezők továbbhaladhatnak egyenesen, jobbra bekanyarodva, vagy a rendőrt megkerülve balra bekanyarodva.
  • ha a rendőr megmutatja a kanyarodás módját, akkor minden esetben a rendőr előtt (mellett) kell a balra kanyarodást végrehajtani.
  • jobb karjával maga elé int, bal karjával megmutatja hova kell balra kanyarodni,
  • bal karjával stop jelzést ad a balról érkezőknek, jobb karjával maga mögé mutatva jelzi a balra kanyarodás módját.

Lámpa: ha működik, akkor a tábla utasítása nem érvényes. Ha nem működik, akkor a tábla utasításának megfelelően kell továbbhaladni.

Tábla: 

  • Az "ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező" és az "Elsőbbségadás kötelező" tábla között nincs alá-fölérendeltségi viszony.  
  • Az "Elsőbbségadás kötelező" táblával megjelölt útkereszteződés megközelítése fékkészenlétben történik, (fékpedál fölött a láb) ha nem keletkezik elsőbbségadási kötelezettség, akkor fokozott óvatossággal tovább szabad haladni.
  • Az "ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező" táblával megjelölt útkereszteződésben minden esetben meg kell állni.
  • ha van az úton felfestett megállás helyét jelző vonal és STOP felirat, akkor a vonal előtt,
  • ha ez nem látható, vagy nincs, akkor a kereszteződésbe történő behajtás előtt ott kell megállni, ahonnan a kereszteződés biztonságosan belátható. Ez általában a járda meghosszabított vonala lehet. Aki behalad a kereszteződésbe és az elsőbbséggel rendelkezőt fékezésre kényszeríti, az nem adott elsőbbséget. (elsőbbség és előzés szabályainak megsértése 6 büntetőpont + 30000 Ft-tól induló pénzbüntetés!)

Jobb-kéz szabály:

  • Elsőbbséget szabályozó jelzések hiányában az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni minden jobbról jövő járműnek valamint a balról jövő villamosnak.

Kanyarodási szabály: az egyenesen továbbhaladónak elsőbbsége van a kanyarodó járművekkel szemben. A jobbra kanyarodónak pedig elsőbbsége van a balra kanyarodóval szemben.

  1. egyenesen haladó
  2. jobbra bekanyarodó
  3. balra bekanyarodó

Kanyarodó főútvonal:

  • a kanyarodó főútvonalon továbbhaladónak elsőbbsége van a kanyarodó főutat elhagyó járművekkel szemben.
  • a kanyarodó főutat jobbra elhagyónak elsőbbésge van a kanyarodó főutat balra elhagyó járművekkel szemben.
  • a kanyarodó főutvonalba betorkolló utakon érkező járművek között az elsőbbséget a jobb-kéz szabály dönti el.
  • a gyalogosoknak elsőbbséget kell adni a kanyarodó főuton továbbhaladő és az arról letérő járművekkel egyaránt.


© 2017 Saáry Zoltán. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el