6. nap:

Ide írhatsz...

Vezetéselmélet

Látótér - Holttér:

Látótérnek nevezzük a mozdulatlan szemünk előtt magunk előtt látott területet. Ezt a területet lehet "szélesíteni" a fej állandó mozgatásával, illetőleg a tekintet vándoroltatásával a különböző tárgyakon. Az emberi látótér vízszintes irányban 180°, de ebből csupán 90° az éleslátás. A sebesség növekedésvel arányosan csökken az éleslátás, és kb. 100 km/h sebességnél az éleslátás már csak 45°. A többi az un. perifériás látás. A perifériás látómezőt érő erős fény kevésbé vakít, mint az éleslátást érő erős fény, mivel a perifériás látómezőbe kevesebb fény érkezik. 

A járműből való kilátást azonban nem csak az éleslátás "szűkössége", hanem az autó szerkezeti elemei is csökkentik. Ilyenenk a tetőtartó oszlopok, a hátsó fejtámlák stb. Azokat a területeket, melyeket a vezető az előtte levő tárgyak miatt nem lát be holttérnek nevezzük. A holtterekben mozgó, közlekedő járművek és gyalogosok sokáig észrevétlenek tudnak maradni, ha együtt mozognak a holttérrel. Megoldást jelent, ha menet közben (főleg veszélyhelyzetben pl. gyalgoso átkelőhely, útkereszteződés) a holtteret tekintetünkkel megkerüljük. Korszerű járművekben már megtaláható a külső visszapillantó tükörbe épített un. holttér-figyelő rendszer, mely helyettünk cselekszik ha mi esetleg elmulasztanánk azt.

A tárgyak láthatóságát a tárgyakról a szemünkbe jutó fény mennyisége, valamint a tárgy és a háttere között fényszűrűség különbség teszi lehetővé. Nevezhetjük ezt kontrasztnak is. Minél kisebb a kontraszt, annál nehezebb észrevenni a tárgyakat.

Érzékelés: Látás - hallás - szaglás útján.

AHOVA MEGYÜNK ODA NÉZÜNK, illetve AHOVA NÉZÜNK, ODA MEGYÜNK. A vezető pedig mindig abba az irányba húzza a kormányt, amelyik irányba néz.

Figyelem:

  1. Tekintetünkkel folyamatosan pásztázzuk a kívánt haladási irányt.
  2. Kísérjük figyelemmel a közúti jelzéseket és a tükrök által adott információkat,
  3. A műszerfal jelzései is nagyon fontosak,
  4. Tekintetünk vándoroltatásával is fontos, ja vezetéshez szükséges információkhoz juthatunk.

Az éjszakai vezetés jellemzői:

  • álmosság, fáradtság - pihenés, alvás
  • a szembe jövő jármű lámpái vakítanak - éleslátásunkat irányítsuk az út jobb oldalára, így a veszélyes zónában haladókat is hamarabb észrevesszük, valamint a perifériás látásunkat éri az erős fény.
  • csökken a látótávolság, vagyis növekszik a vakvezetés esélye, ha nem csökkentjük a sebességünket. - vakvezetés: amikor a megállási távolság hosszabb, mint a belátott út hossza.
  • gyér forgalom miatt növekszik a gyorshajtás esélye, mivel nincs előttünk akadályozó jármű.

Gépjármű feletti uralom: Aki saját magán nem képes uralkodni, az a járművén sem képes uralkodni!

Veszélyhelyzetek film: 

https://www.youtube.com/watch?v=Smp_NfwmxWg&t=2s

Légzsák: a légzsákvezérlő rendszer lassulásérzékelő segítségével képes érzékelni az ütközést, és ennek alapján aktíválja a légzsákot, mely a hang sebességével fúvódik fel. A testek viszont (élő és tárgy egyaránt) minimum 1 G (nehézségi gyorsulás) sebességgel (9,82 m/s2) gyorulnak a légzsák felé. El lehet képzelni, hogy mi történik akkor, ha az ütközéskor nincs becsatolva a biztonsági öv. 

Ha a légzsák ellenőrző lámpa az autó elndítása után nem alszik el, vagy menet közben világít a műszerfalon, akkor fel kell keresni a szakszervízt, ugyanis ez arra utal, hogy baleset esetén a légzsák valószínűleg nem fog aktiválódni. Légzsák hiba:

Az utasoldali légzsák kikapcsolt állapotát jelzi a lámpa. (gyerekülést jobb első ülésre a menetiránynak háttal csak akkor szabad elhelyezni, ha a légzsákot előzetesen kikapcsoltuk):

Ha az üléshez tartozó biztonsági övet nem kapcsoltuk be, akkor a következő visszajelző fog világítani a műszerfalon. Egyes járművekben ez a lámpa csak bizonyos sebesség (15 km/h) felett világít, és kiegészítő hangjelzést ad:

Ha a hűtőfolyadék túlmelegszik, akkor az alábbi visszajelző lámpa jelzi a műszerfalon. A lámpa azt is jelezheti, hogy a fűtőfolyadék mennyisége a minimálisan előírt mennyiség alá csökkent. 

Az elektromos rendszer meghibásodását jelzi az elemre utaló visszajelző lámpa. Valószínű, hogy a generátor hibásodott meg, így a lehető leghamarabb keressük fel a szakszervízt, ellenkeő esetben az akkumulátor kiemrül.

A vezetés fizikája:

  1. Hátsó kerekek megcsúszása esetén a legfontosabb a sebesség csökkentése, ez után a kezdődő farolás irányába kell a kormánykereket tekerni.
  2. Első kerekek megcsúszása esetén szintén a sebesség csökkentése jelent megoldást, valamint a fékező erő csökkentése jelent meg segítséget.

Vezetéstechnikai szempontból könnyebb helyzetben vagyunk, ha az un. elsőkerék meghajtású autót vezetjük, mivel ez jóval stabilabb és könnyebben irányítható, mint a hátsókerék meghajtású autó. Az elsőkerék meghajtást általában alulkormányzottság, míg a hátsórekék meghajtást általában túlkormányzottság jellemzi.

Tengelyterhelés és menetstabilitás:

  • fékezéskor és lejtőn lefelé haladva az első kerekek terhelése növekszik, a hátsó tengely kerekeinek terhelése pedig csökken.
  • induláskor és emelkedőn haladva a hátsó kerekek terhelése növekszik, míg az első kerekek terhelése csökken. Mivel az első kerekek terhelése átmenetileg csökken, csúszós úton történő elinduláskor előfordul a kerekek kipörgése. Ezt akadályozza meg a kipörgésgátló. Ha működik, akkor a műszerfalon az ASR vagy TRC ferilat villogni fog.
  • bukkanó tetején átmenetileg minimálisra csökken, extrém esetben megszűnik a kerekek és a talaj között levő tapadás.
  • menetellenállás: a vonóerővel tudjuk lekűzdeni. 
  • emelkedési ellenállás: elvileg független a sebességtől, az emelkedő %-os mértéke határozza meg.
  • légellenállás: függ a jármű méretétő, a súlyától, valamint az áramvonalasságtól.
  • gördülési ellenállás: a kerekek és a talaj között ébredő surlódásból adódik. Minél nehezebb az autó annál jobb az úton a tapadása, és nagyobb a gördülési ellenállása. Függ a gumiabroncsok állapotától és légnyomásától, valamint azi útburkolat szilárdságától.

Oldalszél hatása: függ a jármű méretétől, és a szélerősségtől.

  • sebesség csökkentése,
  • a széllel szemben kormányzás,
  • előzéskor nagyobb oldaltávolság.

Kanyarmenet: cél a centrifugális erő csökkentése. Mivel a centrifugális erő egyenesen arányos a sebességgel a jármű tömegével, fordítottan arányos a kanyar sugarával, a megoldás az, hogy kanyar előtt csökkentjük a sebességet (gázelvétellel), és a lehető legnagyobb sugarú körívben kanyarodunk.

  • mérsékelt egyenletes sebesség,
  • kerülni kell a hirtelen fékezést és a hirtelen gázadást.
  • előzni tilos!

Fogyasztás: függ 

  • a sebességtől. Nagyobb sebességhez több üzemanyagra van szükség.
  • a domborzati viszonyoktól. Emelkedőn haladva több üzemanyag kell, míg lejtőn haladva kevesebb, sőt lejtőn lefelé motorfékkel haladva a jármű pillanatnyi fogyasztása 0. A motorfék használata (amikor a gázról elvesszük a lábunkat, az autó lassul.) fontos lejtőn lefelé haladva, így az üzemi féket tudjuk kímélni, és elkerülhetjük a tartós fékezés okozta fékfelmelegedést.
  • a jármű terhelésétől. Nagyobb terhelés nagyobb menetellenállást vált ki.
  • a motor működési elvétől. A desel üzemű motor fajlagos fogyasztása kevesebb, mint a benzines motoroké.

Minden sebességfokozatban kíméletesen kell gyorsítani a járművet, a legnagyobb fordulatszám 2/3 részéig. Állandó egyenletes tempó, a sebességhez igazodó legnagyobb sebességfokozatban.

Üzemanyagtakarékosság film:

https://www.youtube.com/watch?v=bcwVpLax0qI&t=1s


Sebességváltó:

  • segítségével lehet előre vagy hátra menni
  • függetleníti a hajtott kerekeket a motortól
  • a megfelelő fokozat megválasztásával lehet a jármű vonóerejét növelni
  • a legnyagobb vonóerőt az "1" és a "R" fokozat biztosítja.

Sebességváltó kar:

  • minden fokozatból kibillentve visszaáll az "üres" fokozatba.
  • a különböző fokozatok és a gázpedál összehangolt működtetésével lehet a járművet gyorsítani, de a sebességváltó a motor teljesítményét nem növeli.
  • a sebességváltó a jármű haladási irányának megváltoztatására is használható.

Kuplung:

  • működtetése bal lábbal, induláskor, sebességváltás előtt, illetve megállás előtt.
  • holtjáték ellenőrzése:
  • pedálon, kézzel. 
  • maximum 2-4 cm lehet. ha ettől kevesebb, akkor a kuplung csúszik, ha ettől több, akkor a kuplung nem emel ki (a váltás zajos lesz).

Autómata váltó:

  • nincs kuplung
  • az autó a "D", "R", ""W" fokozatokban a fékpedál elengedése után azonnal elindul. Gyorsítani és lassítani a gázpedállal lehet.
  • "D" a normál haladás, "R" a hátramenet, "P" a parkoló állás, "N" az üres állás, míg a "W" a téli üzemmód, amikor az autó a 2. sebességi fokozatban indul, hogy kerülje a hajtott kerekek kipörgését. "S" a sport üzemmód, a nagyobb gyorsulás kedvéért.
  • az autómata váltós autót nem szabad betolással beindítani!

Kerékcsere:

  • jármű megállítása, kézifék, elakadás jelző háromszög.
  • emelő elhelyezése az emelési pontnál, a kerékcsavarok meglazítása,
  • az autó felemelése, kerékcsere.
  • visszafelé: a csavarok feltekerése kézzel, a jármű leengedése, a kerékcsavarok meghúzása átlósan.
  • 50 km megtétele után a kerékcsavarok ellenőrzése, utánhúzása.

Szükségpótkerék:

  • a pótkeréken feltüntetett számérték a maximális haladási sebességet jelzi km/h-ban.



© 2017 Saáry Zoltán. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el