2. nap


Forgalomirányítás

Telezöld:

  • A jelzőlámpában nincs ábra, vagy nyíl. 
  • A kör alakú zöld fény szabad utat jelez. Egyéb jelzés hiányában tovább szabad haladni egyenesen, vagy jobbra illetve balra bekanyarodva.
  • A szemben közlekedők egyszerre kapnak zöldet, így a balra kanyarodó elsőbbséget ad a szemből érkező és egyenesen továbbhaladó, vagy a szemből érkező és jobbra kis ívben bekanyarodó jármű részére. Bekanyarodó járművel elsőbbséget kell adni a gyalogosoknak, ha azon az úton haladnak át, amelyikre járművünkkel kanyarodunk. (kijelölt gyalogos átkelőhely hiányában is!). Telezöld esetén, az első balra kanyarodó behajthat a kereszteződés közepéig, és ott megvárhatja a balra kanyarodás lehetőségét.

Irányított zöld:

  • A jelzőlámpában nyil található.
  • Csak abba az irányba lehet továbbhaladni, amerre a lámpában levő nyíl mutat. (a lámpát általában kiegészítik egy "kötelező haladási irány"-t jelző táblával is)
  • Fő szabály szerint csak az egyik oldal kap szabad jelzést, így kanyarodáskor általában nem kell készülni elsőbbségadási kötelezettségre. (forgalomszervezési okokból előfordulhat, hogy a jobbra kis ívben kanyarodónak elsőbbséget kell adni a kijelölt gyalogos átkelőhelyen szabad jelzésen áthaladó gyalogosok részére).
  • Kanyarodó járművel elsőbbséget kell adni (kijelölt gyalogos átkelőhely hiányában is) az úttesten áthaladó gyalogosoknak, ha azon az úton haladnak át, amelyikre járművünkkel kanyarodunk.

Több jelzőlámpa az úton:

  • a jobb oldalon levő a jobb szélső sávban, 
  • a felül levő az alatta levő forgalmi sávban, 
  • a bal oldalon levő pedig a bal szélős forgalmi sávban közlekedőkre vonatkozik.

Kiegészítő lámpa:

  • jobbra zöld nyil: csak a jobbra bekanyarodva haladók mehetnek tovább, a többieknek piros.
  • "BUSZ" felirat: csak a buszsávban közlekedők haladhatnak tovább.

Villogó sárga: (egy lencsés, két lencsés és három lencsés lámpánál is)

  • veszélyes helyre figyelmeztet, ahol fokozott óvatossággal szabad közlekedni.

Folyamatos sárga:

  • a forgalom irányának megváltozását jelzi,
  • piros fog következni, tehát meg kell állni!
  • kivéve, ha a lámpáig biztonságosan már nem lehet megállni. Ebben az esetben inkább a gyorsítást kell választani.

Piros:

  • a továbbhaladás tilalmát jelzi.

Piros és sárga együtt:

  • mivel ez után zöld jelzés következik, fel kell készülni az elindulásra (elindulni még tilos, mivel a keresztező oldalon még sárga van!)
  • kapcsoljuk az 1. sebességi fokozatot, hogy a zöld jelzésnél haladéktalanul tudjunk indulni.

Rendőri forgalom irányítás:

  • Csak a rendőr kinyújtott karjaira vagy vállaira párhuzamos irányból érkezők haladhatnak tovább. A többi irányból érkezőknek tilos továbbhaladni. (a gyalogosokra is ez a szabály érvényes)
  • Alapból a rednőrt megkerülve (a kereszteződés középpontját megkerülve) kell balra kanyarodni. Ez a telezöldnek megfelelő irányítás.
  • Ha karjával megmutatja a balra kanyarodás "irányát", akkor a jelzett irányban, vagyis a rendőr előtt (mellett) elhaladva kell balra kanyarodni. Ez az irányított zöldnek megfelelő irányítás.
  • Ha a rendőr a jobb karját a magasba emelei, a forgalom irányánának megváltozását jelzi. Ez egyenértékü a jelzőlámpa sárga (meg kell állni, kivéve ha már biztonságosan nem lehet), vagy piros-sárga (fel kell készülni az elindulásra) jelzésével.

Elindulás előtti napi teendők

A jármű ellenőrzése:

  • Minden nap, a napi első elindulás előtt ellenőrizni kell az autót. Erre az ellenőrzésre biztonságtechnikai okok miatt van szükség. Ha a bármilyen műszaki hibát találunk az autón, akkor csak a hiba kijavítása után indulhatunk útnak. Ellenőrizni kell:
  • a hatósági jelzéseket (rendszám)
  • gumiabroncsok állapotát
  • a világító és jelző berendezések helyes működését.
  • a kormányszerkezet működését,
  • az üzemi fék működését.

Üzembentartóként nem engedhetjük meg, hogy a gépkocsivezető hibás járművel útnak induljon. A mástól indulásra kapott parancsot meg kell tagadni akkor ha tudjuk, hogy a jármű műszaki hibás!

A biztonsági öv:

  • Az olyan járművekben, amelyekben van gyárilag beszerelt biztonsági öv, a járműben utazóknak becsatolt biztonsági övvel kell magukat rögzíteni. A személyes felelősség alapján, az esetleges büntetést az fogja fizetni, aki nem csatolta be magát.
  • Nem kell becsatolni az övet:
  • a hátramenetben közlekedő autó vezetőjének,
  • annak, akit az orvos (külön jogszabály alapján) mentesített a biztonsági öv viselése alól.

Manuálisan állítható (nem automata) biztonsági öv:

  • Régebbi járművekben, vagy a hátsó sorban középen előforlhat, hogy a biztonsági övet a szállított személy testméretének megfelelően, manuálisan kell beállítani. Az ilyen övet addíg feszítsük, míg a mellkas (vagy has) és az öv közé az öklünk még eröltetés nélkül befér.

Vezetőülés beállítása:

  • Csak álló helyzetben szabad bármit is állítani az autóban!
  • Ülés távolsága: benyomott kuplung esetén sem lehet a láb kinyújtott állapotban, és a vezető mellkasa legalább 40 cm távolságban legyen a kormánytól!
  • Háttámla döntése: hátradőlve a kormánykereket a kinyújtott kar csuklójával tudjuk érinteni.

Kormány magasság állítás csak a jármű álló helyzetében.

Fejtámla:

  • Ha a fejtámla állítható magasságú (ez a jobb), akkor a fejtámla felső éle legyen magasabban mint a fülönk felsző része.

Tükrök:

  • belső tükör: az egész hátsó szélvédő látható legyen a tükör közepén
  • küső tükrök: a belső szélében látható legyen az autó. (1/3 rész autó, 2/3 rész autó melletti terület)
  • a jobb külső tükröt egy picit állítsuk lejebb, hogy tolatásnál jobban lássuk a hátsó kerék melletti területet.

Kilátás a járműből:

  • a szélvédők tisztán tartása ablakmosó berendezéssel. Az ablakmosóba az évszaknak megfelelő mosó folyadékot kell tölteni.
  • ha a gumilapátok elkopnak, akkor az ablaktörlő lapátot cserélni kell.
  • első abalkok párátlanítása az üvegre fúj levegővel,
  • hátsó ablak párátlanítasa elekromos (külön kapcsolóval ki-be kapcsolható) fűtőszállal.
  • télen az ablakok teljes mértékű megtisztítása!

Kormányszerkezet használata:

  • 10 óra 10 percnél, vagy 9 óra 15 percnél fogjuk mindkét kézzel a kormánykereket. A kormánykereket még átmenetileg is szigorúan tilos elengedni. (kivéve egyik kezünkkel sebességváltáskor)
  • Kormányszerkezet holtjátéka: 2-4 cm, vagy 5-15°a kormánykerék kerületén mérve.
  • Szervókormányos autó esetében az holtjáték ellenőrzése járó motornál!
  • Kormányszervó: csak járó motor esetében működik. Ha meghibásodik, az autó még kormányozható marad, csak nagyobb erőt kell kifejteni a kormányozáshoz. Ha a kormányszervóból elfolyik az olaj, tilos tovább közlekedni. 

A kormányszervó meghibásodását jelző lámpák:

  • Ha a lámpa sárgán világít, akkor legfeljebb a javítóműhelyig közlekedhetünk.
  • Ha a lámpa pirosan világít, akkor tilos továbbmenni, mivel valószínű hogy a szervóból elfolyott az olaj. Szervóolaj nélkü tilos üzemeltetni az autót, mivel a kormányszerkezet súlyosan károsodni fog.
  • Ellenőrizzük a szervó tartályban az olajszintet.
  • ha nincs benne olaj, akkor az autót csak emelve szabad vontatni.
  • ha van benne olaj, akkor a legközelebbi javítóműhelyig szabad közlekedni.

Ha az ablakmosó tartály üres:

Elindulás

Sebesség fokozat kapcsolása - Irányjelző - Körültekintés - Kézifék kiengedése (SIKK)

  • Elindulás előtt elsőbbséget kell adni az úton közlekedő valamennyi jármű és gyalogos részére!. Az elindulási szándékot minden esetben irányjelzővel kell jelezni. Lakott területen belül a buszmegállóban álló autóbusz elindulását segíteni kell, ha a busz kiengedése nem jár hirtelen fékezéssel.
  • Az elsőbbségről való lemondás nem visszavonható. A jelzése legyen egyértelmű, és mindig csak két közlekedő között érvényes!

Haladás az úton - jobbra tartás

  • A előzés és a kikerülés esetét kivéve, a menetirány szerinti jobb oldalon kell haladni, az útviszonyok, az időjárási viszonyok és a látási viszonyok szerinti lehetséges mértékben jobbra húzódva. 
  • a jobb oldalon levő járdasziget mellett balról, a középen levő járdasziget mellett jobbról kell elhaladni, (utóbbi mellett kivételes esetben mindkét irányból el lehet elhaladni).
  • a jobbra tartási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni a kiegészítő sávokat (buszsáv, kerékpár sáv, kapaszkodó sáv, besoroló sáv, gyorstó sáv, lassító sáv.)
  • a három külön útpályával rendelkező úton a középső pályán két irányú, a szélső pályákon egyirányú közlekedés van.
  • a jobbra tartást befolyásolja:
  • a jármű sajátossága (lassan haladó és lassú jármű, valamint az egy nyomon haladók szorosan az út jobb szélén haladhatnak)
  • a napszakok. (éjszaka kerülni kell a veszélyes zónát)

Sebesség

A jármű sebességét az adott útra engedélyezett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a járművet meg tudjuk állítani a belátható útszakaszon belül, és minden olyan akadály előtt, melyre az adott körülmények között számítani kell. 


  • Reakció idő alatt megtett út: az akadály észlelésétől a cselekvésig eltelt  idő alatt megtett út. Átlagos reakcióidő kb. 0,5 - 0,7 másodperc, amit növel az alkohol, a dorog, és a fáradtság is. A reakció idő alatt 50 km/h sebességnél az autó kb. 7-10 méter, országúton kb. 13-20 méter utat tesz meg.
  • Fékút: a fékpedál megnyomásától a megállásig megtett út. 100 km/h sebességnél átlagosan 32-45 méter. A fékút hossza nagymértékben függ a jármű műszaki állapotától, és az útviszonyoktól. Jeges úton a fékút hatszorasa a száraz úton mért fékútnak! A fékút a sebesség növekedésével négyzetes arányban növekszik.
  • Féktávolság: az akadály észlelésétől a megállásig megtett út. Ideális körülményeket figyelembe véve ez 50 km/h sebességnél kb. 20-25 méter. 100 km/h sebességnél kb. 48-60 méter. Ha az akadály féktávolságon belül kerül elénk, az ütközést fékezéssel nem lehet elkerülni.
  • Relatív gyorshajtás: amikor nem az út, időjárási és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel haladunk. Ez sokkal veszélyesebb, mint az ha átlépjük a sebességhatárt.
  • Abszolut gyorshajtás: amikor a sebességkorlátozást átlépjük.
  • Relatív gyorshajtás következményei kanyarban:
  • alulkormányzottság: az autó eleje tör ki a kanyarból. Sebesség csökkentése, kormány mozgatása.
  • túlkormányzottság: az autó hátulja tör ki a kanyarból, az eleje a kanyar belső oldala felé kormányozódik. Sebesség csökkentése, a kormány forgatása a kezdődő farolás irányába.
  • ezeket a vezetéstechnikai hibákat küszöböli ki a menetstabilizáló. (ESP)
  • Követési távolság: másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, hogy annak hirtelen fékezése esetén is meg tudjunk állni mögötte. 50 km/h sebességnél legyen a követési távolság akkora, amekkora utat járművünk a reakció idő alatt megtesz (kb. 10 méter). Lakott területen kívül 90 km/h sebességnél 50 méter. (2 másodperc alatt megtett út)
  • 7 méternél hosszabb járművel (járműszerelvénnyel) különleges követési távolságot kell tartani. Akkorát, hogy egy előzést végrehajtó személygépkocsi a két jármű közé biztonságosan besorolhasson.
  • Lassú haladás: az indokolatlan lassú haladás tilos. Ezzel indokolatlanul akadályozunk másokat.
  • Sebességhatárok:
  • Pótkocsi nélkül:
  • lakott területen: 50 km/h
  • lakott területen kívül: általában 90 km/h. Ha a jelzőtábla ettől nagyobb sebességet enged, akkor személygépkocsival és kis tehergépkocsival (csak pótkocsi nélkül) lehet a táblán megjelölt sebességgel haladni.
  • autóúton: 110 km/h
  • autópályán: 130 km/h
  • Pótkocsit vontatva:
  • lakott területen 50 km/h
  • lakott területen kívül: 70 km/h
  • autópályán: 80 km/h
  • Mezőgazdasági vontatóval: 40 km/h (pótkocsival együtt is)
  • Lassú járművel: 25 km/h (pótkocsival együtt is)
  • Hólánccal: 50 km/h
  • Moped autóval: 40 km/h
  • Segédmotoros kerékpárral: 40 km/h
  • Pótkocsinak nem minősülő, fék nélküli vontatmányt vontatva: 15 km/h
  • Sebességtartó berendezés (tempomat): a vezető beavatkozása nélkül is képes tartani a beállított sebességértéket. Automatikusan kikapcsol, ha gázra vagy fékre lépünk. Az adaptív tempomat már figyeli az előttünk haladót, és ha lassabb mint min, akkor automatikusan lassítja járművünket. Ha az akadály elhárul az utunkból, automatikusan növeli a jármű sebességét az előzőleg beállított értékre. Távolságtartóval kiegészítve már képes arra, hogy helyettünk betartsa a megfelelő követési távolságot.
  • A sebesség ellenőrzése: fix és mozgó traffipaxal. A fix traffipaxot kötelező előre jelezni táblával. Tilos a sebességmérő eszközök működését befolyásolni, a sebesség mérését megakadályozni. (traffipax blokkoló használata tilos, előre jelző berendezés használata megengedett.)
  • Vakon vezetés: mindig tilos. Akkor valósul meg, ha a megállási távolságunk hosszabb, mint amekkora utat belátunk.

Ha a tempomat be van kapcsolva, visszajelző lámpa jelzi azt:

Ha az ESP (menetstabilizáló) működésbe lép, a visszajelő jelzi a műszerfalon:

Lakó- pihenő övezet, 

Megfordulás, hátramenet

Lakó- pihenő övezet:

  • csak az hajthat be, aki ott lakik vagy oda látogatóba érkezik,
  • fokozott óvatosságra van szükség, főleg a gyerekekre és idősekre kell figyelni.
  • ha nincs járda, akkor a gyalogosok az utat használják közlekedésre, így jogosan akadályozzák a járművek forgalmát.
  • megállni bárhol lehet,
  • várakozni csak a kiépített parkolóban.
  • ha van járda, akkor az általános szabályok az érvényesek.
  • maximális sebesség: 20 km/h
  • átmenő forgalom tilos, kivéve a kerékpárosnak.

Megfordulás

  • csak akkor, ha a többi közlekedőt nem akadályozzuk.

Hátramenet:

  • rövid ideig akadályozhatjuk a többieket, ha a manővert máshogy nem lehet végrehajtani. (pl. parkoláskor)
  • tolatóradar: a lökhárítóba épített érzékelők jelzik, ha egy tárgyat 1 méternél közelebb megközelítünk.
  • tolatókamera: élő képet ad a mögöttünk levő területről.

Tilos megfordulni és tolatni:

  • autópályán,
  • autóúton,
  • vasúti átjáróban,
  • körforgalomban
  • egyirányú forgalmú úton (a parkoló helyre történő beállás azonban elvégezhető hátramenetben is)
© 2017 Saáry Zoltán. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el